اجتماعیروانشناسیکسب و کار

گوش دادن فعال، کلید مذاکره موفق

کوچینگ ، آگاهــی،تفــکر،عملـکرد

نویسنده: زهره ابراهیمی

یکی از دروازه های ورود به دنیای مذاکره موفق،چه برای یک مربی حرفه ای که در حال راهبری جلسه کوچینگ است و چه برای افراد دیگر گوش دادن فعال است. مکرر از برخی افراد مخصوصا نسل جوان و نوجوان مان می شنویم: پدرم، مادرم، ،معلمم، مشاورم، دوستم، فرزندم، همسرم و… حرف مرا نمی شنوند،مرا درک‌نمی کنند، آنها به من توجه نمی کنند،هر چقدر توضیح می دهم او صحبت های خودش را تکرار می کند،در موقع صحبت نگاهش جای دیگری است،فقط برای رفع مسئولیت با من صحبت می کند و …

راستی تا کنون فکر کرده ایم که، شنیده شدن،درک متقابل،همدلی و توجه کردن چگونه اتفاق می افتد؟

گوش دادن فعال یک مهارت است که نیاز به تمرین و یادگیری دارد.
زمانی که خوب گوش می کنیم درک و دریافت صحیحی از پیام های نهفته در صحبت مخاطب خواهیم داشت لذا قدرت حل مساله، همدلی، درک متقابل و سطح موفقیت مذاکره در طرفین به همان نسبت بالا خواهد رفت.
اساسا، شنیدن یک عمل فیزیولوژیک و غیر ارادی،توسط گوش است که پردازش و تفکر عمیقی روی آن صورت نمی گیرد در حالی که گوش دادن پس از شنیدن توسط مغز انجام می شود به این ترتیب که مغز تلاش می کند تمام پیام های کلامی و غیر کلامی نهفته در صحبتهای گوینده را بدون قضاوت و ارزش گذاری به صورت اصیل دریافت کند.
لذا چنین شنونده ای درحین گوش دادن صبور است، به پاسخ فکر نمی کند، دیدگاه های شخصی و سلیقه ای را بکار نمی گیرد،قضاوت نمی کند،ارزش گذاری نمی کند،مقایسه نمی کند بلکه با افزایش توجه،سعی دارد جان کلام گوینده را دریافت کند.او ارتباط چشمی صحیحی با گوینده برقرار می کند و گاهی با تکان دادن سر یا زبان بدن خاصی،توجه خود را به صحبت های او نشان می دهد.
این گونه است که می تواند با پاسخ ها و پرسش های هوشمندانه ،صحیح و به موقع از دل صحبت های مخاطب، هم به خود و هم به او کمک کند تا با یک مذاکره موثر به حل مساله موجود بپردازند.

نگران پاسخ نباشیم! هنگامی که گوش دادن به درستی انجام شده باشد پس از پایان صحبت مخاطب،با کمی فکردر یک زمان اندک، پاسخ یا پرسش هوشمندانه و درست به ذهن خواهدرسید در حالی که اگر در هنگام صحبت های مخاطب به پاسخ فکر کنیم در همان فاصله کم ممکن است بخش زیادی ازپیام های مخاطب یا حتی محور اصلی صحبت را از دست بدهیم.
برای درک بیشتر مطالب بالا فرض کنید می خواهید یک ماشین مورد علاقه خود را خریداری کنید باچه دقتی به صحبت های فروشنده گوش می کنید؟
حال در نقطه مقابل فرض کنید فرزند شما از تنشی که با دوستش در مدرسه داشته برای شما صحبت می کند و از شما راهکار می خواهد اکنون با چه دقتی به صحبت های فرزندتان گوش می کنید؟

سطح توجه شنونده در این دو مذاکره چقدر متفاوت است و چرا؟
یکی از مزایای مهم این مهارت این است که ضمن بالا بردن حس ارزشمندی در فردی که در حال صحبت است، شنونده را در نزد او قابل اعتماد می نماید لذا با آشکار شدن گفت و گو های ذهنی پنهان شده در ذهن گوینده، در حل مساله یا بحران به طرفین مذاکره کمک خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا