روانشناسی

خانم‌ها لطفاً به موقع سکوت کنید!

زن سکوت مرد را درست برداشت نمی‌کند. او با توجه به احساسی که در آن روز دارد، بدترین حالت را برای خود تصور می‌کند یعنی: «او از من متنفر است، مرا دوست ندارد و برای همیشه می‌خواهد مرا ترک کند. «چنین تصوری ممکن است ترس عمیقی را در او ایجاد کند به این معنا که: «نگرانم از این که او مرا طرد کند و هرگز به من علاقه پیدا نکند و لیاقت ابراز محبت را از سوی او نداشته باشم.»
وقتی مرد سکوت اختیار می کند، برای زن بسیار آسان است که بدترین حالت را پیش خود تصور کند زیرا تنها مواقعی که زن سکوت می‌کند وقتی است که آنچه می‌خواهد بگوید، رنج‌آور و ناراحت‌کننده است و یا وقتی است که او مایل نیست دیگر با کسی صحبت کند زیرا نمی‌تواند دیگر به او اعتماد داشته باشد و یا نمی‌خواهد مسایلش را با او در میان گذارد. جای شگفت نیست که وقتی مرد ناگهان ساکت و خاموش می‌شود، زن احساس ناامنی می‌کند. وقتی مرد سکوت اختیار می‌کند، برای زن بسیار آسان است که بدترین حالت را پیش خود تصور کند. بدون اینکه واکنش‌های اطمینان بخش، سکوت مرد می‌تواند بسیار تهدید آمیز باشد. زن با درک و شناخت غار ذهن مرد یاد می‌گیرد که سکوت مرد را به درستی تعبیر و تفسیر کند و واکنشی مناسب در قبال آن از خود نشان دهد.

یکی از ارکان مهم درخواست قاطعانه آن است که پس از درخواست کمک از شوهرتان، سکوت کنید و حرف نزنید.
به همسر خود فرصت دهید تا با سرسختی خود کنار بیاید. مراقب باشید که غر زدن‌های او را جدی نگیرید. تا هنگامی که ساکت هستید، احتمال این که از حمایت و کمک شوهرتان برخوردار شوید، زیاد است. اما اگر سکوت خود را بشکنید، نتیجه‌ای نمی‌گیرید. معمولاً زن‌ها از روی ناآگاهی سکوت خود را می‌شکنند و با اظهار جملاتی کار را خراب می‌کنند. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فراموش کن.
  • از تو درخواست کار زیادی ندارم.
  • ناامیدم کردی. واقعاً ناراحت شدم.
  • چرا نمی‌توانی؟
  • اصلاً باور نمی‌کنم که می‌گویی نه. من خیلی به تو خدمت می‌کنم.
  • آن کار فقط یک ربع طول می‌کشد.
  • یعنی این کار را به‌خاطر من نمی‌کنی؟

شما حتما منظور را متوجه می‌شوید که وقتی مرد غُر می‌زند زن حس می‌کند که باید از خواسته خود دفاع کند و به همین دلیل به اشتباه، سکوت خود را می‌شکند. زن شروع به جر و بحث با شوهرش می‌کند و می‌کوشد تا او را متقاعد کند که باید آن کار را انجام دهد. اگر به فرض مرد آن کار را انجام دهد، بار دیگر که زن از او درخواست کمک کند، مرد مقاومت و سرسختی بیشتری از خود نشان می‌دهد.
همان‌طور که گفتیم یکی از ارکان مهم درخواست قاطعانه آن است که پس از درخواست کمک از شوهرتان سکوت کنید و حرفی نزنید. ابتدا درخواست کنید و سپس سکوت نمایید، این راهی است که به شوهر شما فرصت می‌دهد تا خواسته شما را برآورده نماید. بگذارید او غُرغُرکنان حرف بزند. شما فقط گوش دهید. سرانجام می‌بینید که آن کار را برای شما انجام می‌دهد. به اشتباه گمان نکنید که غُرزدن او مانع انجام و برآورده شدن درخواست شما می‌شود. البته تا زمانی که شما با او جروبحث نکنید و یا سرسختی از خود نشان ندهید، غُرهای او بی‌اثر است. حتی اگر مرد غُرغُرکنان از پیش شما برود، او دست از این کار برمی‌دارد، به شرط آنکه احساس کنید مرد در انجام یا عدم انجام آن کار مختار است.
با این حال گاهی ممکن است مرد به درخواست همسرش پاسخ منفی دهد. یا با طرح سوالاتی جهت شانه خالی‌کردن از آن درخواست، به جروبحث بپردازد. توجه داشته باشید که او ممکن است در زمان سکوت شما چنین سوالاتی را مطرح کند:

  • چرا خودت آن کار را نمی‌کنی؟
  • من واقعاً وقت ندارم. ممکن است خودت آن را انجام بدهی؟
  • من گرفتارم، وقت ندارم. تو داری چه کار می‌کنی؟

گاهی اوقات این سوالات چندان معنا دار و مهم نیست. به همین دلیل می‌توانید همچنان ساکت باقی بمانید. لازم نیست صحبت کنید مگر آنکه برای شما ثابت شود که او منتظر جوابی از سوی شماست. اگر او خواهان جواب است، می‌توانید پاسخی کوتاه به او بدهید و دوباره خواسته خود را مطرح کنید. درخواست قاطعانه به این مفهوم است که شما با اعتماد و اطمینان از او درخواست می‌کنید که در صورت امکان به شما کمک نماید. اگر از شما سوالاتی می‌کند و یا پاسخ منفی به درخواست شما می‌دهد، به او مختصراً بگویید که نیاز شما نیز به اندازه نیاز خود او بزرگ و دارای اهمیت است و بعد دوباره درخواست خود را مطرح کنید.
اگر مرد همچنان سرسختی می‌کند، مودبانه پاسخ منفی او را بپذیرید. نباید به او بگویید که ناامید هستید. مطمئن باشید که اگر شما این بار را با او مخالفت نکنید، او این محبت شما را فراموش نخواهد کرد و بار دیگر تمایل بیشتری جهت کمک به شما پیدا می‌کند.
همواره مهم است که شما به منظور انجام کارهای کوچک و جزئی به شکلی صحیح از شوهرتان درخواست کمک کنید و نیز زمانی که درخواست شما را رد می‌کند به شکل مودبانه آن را بپذیرید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا