اجتماعی

روز جهانی بدون دخانیات؟!

دودِ عامه پسندی که برای ترغیب جامعه، جامه عوض می‌کند!

نویسنده: آی سان مرامی

بیایید نخست پاسخ یک چیستان را حدس بزنیم تا در ادامه به شرح آن بپردازیم! آن چیست که در بهترین حالت، برگی تازه از گیاهی گرمسیری در بندِ مواد شیمیایی از جمله : نیکوتین، سرب، نفتالین، مونوکسید کربن، آمونیاک، آرسنیک و به طور کل حدوداً 600 عنصر خطرناکی است که هنگام سوختن، خطرناک‌تر خواهند بود؟! دشمنِ نخ نمایی که کم سن و سال‌ترین طرفدارانش زیر 13 سال سن دارند و مصرف آن امروز نمادی از روشنفکری تلقی می‌شود! از سال 1988، سازمان بهداشت جهانی آخرین روز ماه می را تحت عنوان “روز جهانی بدون دخانیات”، به منظور آگاه سازی و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از آن نامگذاری کرد اما آیا اطلاع صرفی از خطرات استعمال، بیماری و اثرات عینی تأثیری در روند کاهشی آن داشته است یا خیر؟ با یک نگاه کلی به آمار پنج سال اخیر می‌توان دریافت که وضعیت شیوع مصرف دخانیات در گروه سنی بالای 18 سال روند افزایشی داشته است و در ادامه زمینه‌ساز افزایش آمار مرگ و میرها در همین راستا است. به نقل از دکتر محمدرضا مسجدی، دبیر کنترل دخانیات وزارت بهداشت، کودکان و نوجوانان به دلیل تأثیرگرفتن از نحوه سیگارکشیدن شخصیت‌های محبوب در فیلم‌ها و سریال‌های نمایش خانگی تمایل به الگوبرداری دارند و امروزه یکی از در دسترس‌ترین و راحت‌ترین رفتارها برای آنان همین سیگار کشیدن است. اگرچه در این میان جمعی وجود دارند که با استفاده از سیگارهای الکترونیکی (ویپ و پاد) به منظور گریز از واقعیت، خود را مصرف کننده‌ دخانیات نمی‌دانند. دستگاه‌هایی که برای جایگزین شدن در زندگی یک فرد سیگاری علی رغم ایجاد وابستگی جدی به عنوان یک تبلیغ رسانه‌ای عامل کمک کننده برای ترک نیکوتین معرفی می‌شوند.جمعی دیگر نیز به گفته خود تنها برای تفریح و افزایش لذت در دورهمی‌ها قلیان می‌کشند که در هر وعده معادل 100 نخ سیگار آسیب‌زاست.
شاید پرداختِ بیشتر به عوارض ناشی از دخانیات بیش از آنکه تأثیرگذار باشد، خسته کننده و تکراری به نظر آید، بدین سبب در صدد اشاره به پاره‌ای از مزایای ترک آن برمی آییم.

یک هفته پس از ترک سیگار
حس بویایی و چشایی که پیش از آن توسط تنباکو کم‌کارکرد شده بود، ترمیم می‌شود و میل به بوییدن و چشیدن خوراکی‌ها در فرد افزایش می‌یابد.

سه تا نُه ماه اول
فعالیت ریه‌ها به حالت عادی برمی‌گردد؛ به همین جهت فرد دم و بازدم بهتری دارد و سرفه‌هایش کاهش می‌یابد.علاوه بر این آرامش در روان فرد جاری می‌شود و نبود سیگار باعث استرس و بی‌تابی او نمی‌شود.

یک سال بعد
سرخرگ‌ها احیا می‌شوند و خطر حملات قلبی تا حد چشمگیری کاهش می‌یابد.

پنج سال بعد
شاید زمان زیادی گذشته باشد اما ماحصل آن کاهش پنجاه درصدی خطر ابتلا به سرطان مثانه، مری و دهان است.

دَه تا پانزده سال بعد
احتمال ابتلا به سرطانی همچون ریه به همان میزان خواهد بود که برای هر فرد غیرسیگاری دیگر وجود دارد، باری زین پس بدن فرد وارد یک دوره‌ی سالم در زندگی می‌شود.

قرار بر این بود که به مزایای غیرسیگاری بودن بپردازیم و اکنون لازم است از در “زیبایی شناسی” وارد شویم.در یک دهه‌ی گذشته در جهان به ویژه آمریکا تحقیقات زیادی در زمینه‌ی چهره‌شناسی افراد سیگاری و غیرسیگاری صورت گرفت که نتایج آن موافق با نظراتی که حدس می‌زنیم به نفع غیرسیگاری‌ها حاصل شد.در یکی از این تحقیقات، دوقلوهای همسانی حضور داشتند که یا هر دو سیگاری بودند و یکی از قل‌ها سیگارکمتری استعمال می‌کرد یا غیر سیگاری بود. تصاویر این‌طور نشان می‌داد که سن قلِ کمتر مصرف کننده/ غیر سیگاری از دیگری پایین‌تر به نظر می‌رسید چراکه چروک های صورتش در مقایسه با دیگری چشمگیر بود. علاوه بر این، دندان‌های قل، غیرسیگاری، کمتر مصرف کننده سفیدتر و سالم‌تر و موهای او ضخیم‌تر بوده است. با این همه آنچه افراد را در کوشش برای داشتن حیاتی سالم یاری می‌کند، قوه‌ اراده است که منشأ آن در آدمی عقل است. انسان عاقل دست کم برای حفظ زیبایی و طراوت خود الگوهای سلامت را دنبال می‌کند، خواه نوجوان باشد خواه کهن سال.با یک مثال موضوع را شفاف سازیم: در یک زمین آماده به کاشت هم می‌توان تنباکو کاشت، هم درخت.؛اینجاست که شعار امسال به میان میاید: “سیگـــــار یا سـلـــــامتی، انتخاب با شماست” | منابع: خبرگذاری اعتماد؛ خبرگذاری صدا و سیما؛ CNN health

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا