روانشناسی

چرا زنان زیاد حرف می‌زنند

نویسنده : ستاره چگینی کارشناس روانشناسی

گاهي اوقات به نظر مي‌رسد مردان و زناني که رابطه مشترکي را شروع مي‌کنند هيچ چيز مناسبي به دست نخواهند آورد حتي يک گوش شنوا! يکي از دلايلي که باعث مي‌شود بسياري از ازدواج ها منجر به شکست شود، ناتوان بودن در برقراري ارتباط و درک دوطرفه است. نداشتن گوش شنوا يکي از دلايل مهمي است که باعث مي‌شود مردم همديگر را عصباني کنند. بيشتر اوقات ما مي‌شنويم زنان از اين که همسرانشان به حرف آنها گوش نمي‌دهند، يا آنها را ناديده مي‌گيرند، شکايت دارند و بيشتر اوقات هم حق با آن‌هاست. اما حقيقت اين است که نگاه زنان هم به اندازه گناه مرداني است که به سخنان آن‌ها گوش فرانمي‌دهند. زنان و مردان متفاوت‌اند. هيچ کدام از ديگري بهتر يا بدتر نيستند، امروزه جامه مصمم است بر اين باور باشد که مردان و زنان قابليت‌ها، استعدادها و توانايي‌هاي بالقوه دقيقا يکساني دارند. حال اينکه دانش ثابت مي‌کند که زن و مرد کاملا متفاوت اند. تنها با فهميدن تفاوتهاي بين زن و مرد است که مي‌توانيم به جاي تکيه بر ضعف‌هاي فردي خود، بر قواي دسته جمعي يک جنسيت تکيه کنيم.

چرا زنان زیاد حرف می‌زنند

در زنان یک ناحیه ویژه در قسمت جلوی نیمکره چپ و چند ناحیه کوچک دیگر در نیمکره راست مغز، به صحبت کردن اختصاص دارند. داشتن این مراکز در دو نیمکره مغز باعث می‌شود که زنان سخنوران خوبی باشند. آن‌ها از حرف زدن لذت می‌برند و به همین دلیل بسیار صحبت می‌کنند. نواحی ویژه کنترل سخن در مغز زن جدا از نواحی دیگر مغزی فعالیت می‌نمایند بنابراین زن می‌تواند هم‌زمان با صحبت کردن کارهای متفاوت دیگری را انجام دهد.

زنان عاشق حرف زدن هستند

وقتی زنان برای تماشای فیلمی تلویزیونی دور هم جمع می‌شوند، هم‌زمان درباره موضوعات مختلفی مانند بچه‌ها، مردها، شغل و اتفاقات زندگی‌شان صحبت می‌کنند. اما وقتی عده‌ای زن و مرد با هم پای تلویزیون می‌نشینند، معمولاً مردان از زنان می‌خواهند تا ساکت باشند. مردان نمی‌توانند هم تلویزیون نگاه کنند و هم حرف بزنند. آن ها از این در حیرت‌اند که چطور زنان این دو کار را با هم انجام می‌دهند. گذشته از این به عقیده زنان هدف اصلی از دور هم جمع شدن گذراندن اوقات خوش و گسترش روابط است نه فقط نشستن و زل زدن به صفحه تلویزیون. هنگام پخش آگهی های بازرگانی، مرد معمولاً از زن می‌خواهد که خط سیر داستان را برایش توضیح دهد و بگوید که روابط بین شخصیت‌ها به کجا خواهد کشید. مرد برخلاف زن قادر به خواندن و درک علایم ظریف غیرکلامی که احساس و عواطف درونی شخصیت فیلم را می‌نمایاند، نیست. زنان از دیرباز و از آن زمان که روزهایشان را با زنان و بچه‌های دیگر می‌گذراندند. توانایی‌های گفتاری خود را گسترش دادند تا بتوانند روابطشان را حفظ کنند. یک زن با حرف زدن این هدف را دنبال می‌کند: برقراری روابط دوستی.
اما مرد با حرف زدن این منظور را دارد: گزارش حقایق.
مردان به تلفن به عنوان ابزاری ارتباطی برای رد و بدل کردن اطلاعات با دیگران نگاه می‌کنند اما برای یک زن تلفن وسیله‌ای است برای برقراری ارتباط. یک زن می‌تواند 2 هفته تعطیلات را با دوستش بگذراند تازه بعد از برگشتن به خانه 2 ساعت با او تلفنی حرف بزند.

مردان و گفتگوی خاموش

مردان برای اهدافی چون جنگیدن، حمایت کردن از خانواده و حل مشکل تکامل یافته‌اند. برنامه‌ریزی مغزی و شرایط اجتمای مان از این می‌شود که آنان ترس یا عدم اطمینان خود را نشان دهند. به همین دلیل وقتی از مردی خواسته می‌شود تا مشکلی را حل کند اغلب می‌گوید: «آن را به عهده من بگذارید» یا «خودم حلش می‌کنم.» و این دقیقاً کاری است که او انجام می‌دهد. او مشکل را بی سروصدا و با چهره‌ای خونسرد حل می‌کند. چهره مرد هنگامی حالت می‌گیرد و او هنگامی شروع به صحبت می‌کند که جواب را یافته و یا آماده ارایه راه حل می‌باشد. از آنجا که مردان فاقد توانایی زنان در ادای کلام هستند، در ذهن خود حرف می‌زنند. اسکن مغزی مردی که از پنجره به بیرون خیره شده نشان می‌دهد که او در حال یک مکالمه درونی با خود است. وقتی زنی این مرد را می‌بیند، می‌پندارد که او خسته و یا بیکار است. در این حالت زن سعی می‌کند با او صحبت کند و یا انجام را به او محول سازد. در این موقع مرد که رشته صحبت درونی‌اش پاره شده، عصبانی می‌شود.

معایب گفتگوی خاموش

گفتگوی درونی یک مرد در جمع مردان دیگر مشکلی را ایجاد نمی‌کند. مردان مدت‌ها می‌توانند خاموش کنار هم بنشینند و از این سکوت ناراحت نشوند. کافی است به مردانی که مدت طولانی کنار رودخانه در انتظار صید ماهی نشسته‌اند نگاه کنید. آن‌ها با هم حرف نمی‌زنند و از این سکوت ناراضی نیستند. مردان اغلب از یک «نوشیدنی در سکوت» بعد از کار لذت می‌برند و این لذت دقیقاً به خاطر «سکوت» آن است. اگر مردی ساکت و خاموش در کنار زن یا زنانی بنشیند، او یا آنان فکر می‌کنند که مرد بی‌توجه، اخمو و بی‌احساس است. اگر مردان طالب رابطه بهتری با زنان هستند باید بیشتر صحبت کنند.

زنان با صدای بلند فکر می‌کنند

در سمیناری یکی از مردان شکایت می‌کرد: «همسرم وقتی دچار مشکل می‌شه یا می‌خواد کاری انجام بده، منو دیوونه می‌کنه. او درباره نظرات، احتمالات، آدم‌هایی که باید ببینه، کارهایی که باید بکنه، جاهایی که باید بره بلند بلند حرف می‌زنه. اون این قدر بلند حرف می‌زنه که من نمی‌تونم روی هیچ کاری تمرکز کنم.»
(اگر زن مشکلی در ذهن داشته باشد، احتمالات، چاره‌جویی‌ها و موضوعات مربوط به آن مشکل را با صدای بلند، بدون طبقه‌بندی خاص و فهرست‌وار بر زبان می‌آورد.)
برنامه‌ریزی مغز زن به‌گونه‌ای است که او از صحبت کردن به عنوان اصلی‌ترین شکل بیان استفاده می‌کند و این یکی از نکات قدرت اوست. اگر مردی مجبور به انجام 5 یا 6 کار مختلف باشد، می‌گوید: «خیلی کار دارم، فعلا خداحافظ.» اما زن کارهایش را مو به مو و بدون نظم و ترتیب خاص اعلام می‌کند: «بذار ببینم … شاید سری به خشکشویی بزنم، ماشین رو به کارواش ببرم، برم اداره پست و یک بسته تحویل بگیرم، راستی تا یادم نرفته بگم که مهدی زنگ زد و خواست بهش تلفنی کنی، بعد باید برم…»

معایب فکر کردن با صدای بلند

زنان فکر کردن با صدای بلند را نوعی عمل دوستانه و سهیم شدن در احساساست می‌دانند اما مردان در این باره نظر دیگری دارند. از بُعد فردی، مرد می‌اندیشد که زن در حال ارئه مسایل و مشکلاتی است و از او انتظار دارد آن‌ها را برطرف کند. مرد به همین دلیل نگران، عصبی یا افسرده می‌شود و سعی می‌کند راه‌حل ارایه دهد. از بعد جمعی یا اجتماعی (مثلا یک جلسه اداری یا ملاقات کاری)، مردان به زنی که با صدای بلند فکر می‌کند، به چشم یک آدم گیج حواس پرت، بی‌نظم و کودن می‌نگرند برای تاثیرگذاری روی مردها هنگام کار، زن باید افکارش را در مغزش نگه دارد و فقط درباره نتایج حرف بزند. در یک رابطه کاری شرکا باید راه‌های مختلف حل مسئله را مورد بحث و گفتگو قرار دهند. مردان باید بدانند وقتی زنی حرف می‌زند، انتظار شنیدن راه حل و راهنایی را ندارد. زنان باید بدانند وقتی مردی حرف نمی‌زند، سکوتش به معنای بروز مسئله یا مشکل نیست.

زنان حرف می‌زنند، مردان احساس می‌کنند که غرغر می‌شنوند

اینجا روابط دوستانه از طریق صحبت کردن در اولویت برنامه‌ریزی مغزی زن قرار دارد. هدف زن از صحبت کردن فقط صحبت کردن است. اما مرد آن را نوعی درخواست برای برطرف کردن مشکلات و پیدا کردن راه‌حل می‌داند. او با مغز تحلیل گرش مدام صحبت های زن را قطع می‌کند. مردان باید خوشحال باشند. لازم نیست آن‌ها جواب دهند. فقط کافی است گوش کنند. وقتی زنی حرفش را تمام می‌کند، به آرامش و سبکی می‌رسد. علاوه بر این او فکر می‌کند که شما مرد فوق‌العاده‌ای هستند. چون بدون قطع کردن حرف‌هایش صبورانه همه را شنیده‌اید. بنابراین شب خوب را پیش رو خواهید داشت. زنان امروزی از صحبت درباره مسایل روزمره به عنوان راهی برای فرار از تنش‌های روحی روانی استفاده می‌کنند. صحبت کردن برای آن‌ها امنیت و حمایت می‌آفریند. به همین دلیل است که بیشتر، زنان نزد مشاور می‌روند و اغلب مشاوران نیز زنانی هستند که برای گوش کردن تعلیم دیده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا