اجتماعیروانشناسیفرهنگی

چگونه عالی‌ترین ارتباط را با انسان‌ها برقرار کنیم

دکتر علیرضا آزمندیان؛ بنیانگذار تکنولوژی فکر

انسان فرشته زیبایی است که فقط یک بال دارد و زمانی می‌تواند قدرت پرواز داشته باشد که با انسان دیگری ارتباط برقرار کرده و صاحب دو بال شود، تا بتواند در آسمان موفقیت ها پرواز کند.
ما انسان‌ها به عنوان موجودات اجتماعی در جامعه زندگی می‌کنیم، هر کاری که انجام می‌دهنیم و هر دستاوردی که به دنبالش باشیم به گونه‌ای به دیگران هم ارتباط پیدا می‌کند. لذا مهم‌ترین عامل موفقیت شما در کارهایتان برقرارکردن یک رابطه زیبا و درست با دیگران است.

اصولاً موفقیت از راه ارتباطات حاصل می‌شود. دانشمندان تکنولوژی فکر در دنیا معتقدند که ارتباطات مهم‌ترین عامل موفقیت انسان است. همان گونه که ارتباطات عامل موفقیت است، عدم ارتباط درست هم می‌تواند عامل شکست و ناکامی زندگی‌ها باشد. کسی که زیبا ارتباط برقرار می‌کند یک هنرمند است. علت این امر این است که اصولات ارتباط برقرارکردن کار پیچیده و مشکلی است و کسانی می‌توانند زیبا ارتباط برقرار کنند که از خلاقیت‌ها و ابتکارات خاصی برخوردار باشند. انسانهائی که زیبا ارتباط برقرار می‌کنند انسان‌های محبوب و مشهوری می‌شوند که در دل انسان‌ها جائی پیدا می‌کنند.

ارتباطات چیست و چرا به عنوان یک هنر در دنیای انسان‌ها تلقی شده است.

طبق تعریف «ارتباطات انتقال احساس و یا اطلاعات است از انسانی به انسانی دیگر» ارتباطات با این تعریف دو رکن بسیار مهم دارد. رکن اول این است که چه چیز در دل شما به عنوان احساس یا اطلاعات تشکیل شده است که شما می‌خواهید آنرا به کس دیگری منتقل کنید و عنصر دوم این است که چگونه می‌خواهید آنرا منتقل کنید. موفقیت یک ارتباط درست به اجرای صحیح هر دو عنصر بستگی دارد.

ارتباط بین دو دل

انسان‌ها پدیده ای در وجود خود دارند به نام «دل» و ارتباطات بین دو انسان ارتباط بین دو دل است. وقتی که شما می‌خواهید با کسی ارتباط برقرار کنید احساس و یا اطلاعاتی را از دلی به دل دیگر منتقل کنید. نکته در این است که هر دلی پیچیدگی خود را دارد که این‌گونه تعبیر می‌شود: بر هر دلی یک قفل رمزدار زده شده است که هنر انسان‌ها در این است که آن رمز را پیدا کرده و بتوانند خانه دل انسانی را بگشایند و با او ارتباط برقرار کنند و اگر سخنی از دل برآید لاجرم بر دل می‌نشیند.
البته در ارتباطات تنها بحث در این نیست که بتوان خانه دلی را گشود بلکه توانایی اینکه پس از گشودن در آن خانه نقاشی زیبائی بر صفحه آن دل تصویر کنی! و این معنای یک ارتباط موفق و یا نفوذ در دل انسانهاست. به همین دلیل توانایی برقراری ارتباطات را یک هنر دانسته‌اند و شخصی که بتواند ارتباط زیبائی برقرار کند یک هنرمند است.

خود را جای طرف مقابل بگذارید

به هنگام برقرارکردن یک ارتباط، بهترین شیوه این است که شما خود را جای طرف مقابل بگذارید و با یک ذهنیت کاملا مثبت و خوب با او به گونه‌ای برخورد کنید که او شما را از آغاز در دل بپذیرید تا پاسخ مناسب و درستی که شما انتظار دارید دریافت کنید.
یک ارتباط موفق به نوعی نفوذ در دیگران است. انتقال یک احساس به فرد دیگر بستری می‌خواهد که با دقت لازم از طرف فردی که می‌خواهد ارتباط برقرار کند باید ساخته شود. شما ممکن است یک شاخه گل رز را که سمبل عشق و محبت و صمیمیت است به یک فرد تقدیم کنید و با دنیایی از زیبایی‌ها و عکس‌العمل‌های جالبی از جانب او روبرو شوید و یا اینکه همین شاخه گل رز را به فرد دیگری بدهید و دنیایی از خاطرات تلخ گذشته او را به یادش بیاورید و خود را مواجه با فریاد و پرخاش او ببینید و از کار خود پشیمان شوید.
تمام ظرافت و حساسیت برقراری ارتباطات که آن‌را یک هنر نامیده‌اند به خاطر پیچیدگی قفل رمز دار دل انسان‌هاست.

هر انسانی یک پروژه است و ویژگی های خاص خودش را دارد

علت بسياري از اختلافات انسان ها به خاطر همين پيچيدگي ها و عدم شناخت و درک متقابل از يکديگر است. در عين حال علت بسياري از ارتباطات موفق و زيباي بين انسان ها آگاهي ويژگيهاي طرف مقابل و درک به موقع و ارائه عکس العمل هاي بجا و مناسب نسبت به آنهاست. بطور مثال ممکن است شما به عزيزي که او را بسيار دوست داريد مرتب گل بدهيد و يا انواع و اقسام کادوها را هديه کنيد ولي در عين حال او به گونه اي از شما گله کند که او را دوست نداريد و وقتي که علت چنين احساسي را از او جويا مي شويد به شما می‌گوید زیرا شما هرگز به او نگفته‌اید که او را دوست دارید. اگرچه منظور شما از تقدیم گل یا کادو این بوده است که به او پیام (سیگنال) بدهید که او را دوست دارید ولی او هرگز این سیگنال‌ها و علامت‌های شما را دریافت نکرده است و حتی چنین احساسی هم نکرده است که شما او را دوست دارید و لذا از شما گله‌مند شده است.
ممکن است فرد دیگری که او هم عزیز خود را دوست دارد گاهی برای او گلی و هدیه‌ای ببرد و به او بگوید که عزیزم تو را دوست دارم معذالک این نیز او را مورد گله قرار بدهد که تو مرا دوست نداری و هر چه برای او توضیح می‌دهد که علت این همه گل و کادو و گفتن جملات دوستت دارم برای همین است که به او تفهیم کند که واقا دوستش دارد ولی او هرگز این سیگنال‌ها را بدرستی در دل دریافت نیم‌کند و چه بسا می‌خواهد که او در آغوش گرفته شود و یا دست نوازشی بر چهره‌اش کشیده شود تا او آن مهر و محبت و دوست داشتن را حس کند .
با این مثال ما به دسته بندی جدیدی از انسان ها می رسیم. انسان ها سه دسته هستند: پاره ای از انسان ها «بصری» هستند به این معنا که تنها از طریق آنچه را که می بینید می توانند حس کنند و با طرف مقابل ارتباط برقرار کنند و بقیه کانال های ارتباطی آنها ممکن است بسته باشد. پاره ای دیگر از انسان ها «سمعی» هستند یعنی فقط از طریق گوش و شنیدن ارتباط برقرار می کنند و ممکن است بقیه کانال های ارتباطی آن ها بسته باشد. دسته سوم انسان هایی که «لمسی» هستند یعنی از طریق تماس فیزیکی می توانند ارتباط برقرار کنند و بقیه کانال های ارتباطی آنها ممکن است بسته باشد.
البته این موضوع بدین معنا نیست که انسان ها یا بصری و یا سمعی و یا لمسی هستند، بلکه خیلی از انسان ها درصدی از هرکدام را دارا هستند و ممکن است انسان هایی هم باشند که هر سه کانال ارتباطی را صددرصد دارا باشند.

تکنیک خوبی برای ایجاد و یا تقویت یک ارتباط زیبای انسانی

شیوه دیگری که می‌تواند تکنیک خوبی برای ایجاد و یا تقویت یک ارتباط زیبای انسانی باشد نوشتن نامه است. انسان‌ها خیلی از مطالبی را که در حضور نمی‌توانند بگویند در نامه می‌توانند بنویسند. لذا اگر شما عادت کنید برای انسانها نامه بنویسید نه تنها تحت تأثیر واژه‌ها و کلمات خود قرار می‌دهید و دل آن‌ها را به سمت خود جلب می‌کنید. نوشتن نامه می‌تواند بسیاری از اختلافات را حل کند و یا بنای جدیدی از یک ارتباط زیبا را بنیانگذاری کند.

در نوشتن نامه به سه اصل بسیار مهم، توجه کنید و بکار ببندید.
اول اینکه در آغاز نامه به گونه‌ای بسیار صادقانه و ظریف از طرف مقابل تعریف کنید.
دوم اینکه احساس قلبی خود را نسبت به او بیان کنید.
و در مرحله سوم مقصود خود را از این ارتباط مکتوب با ظرافت هر چه تمام‌تر بنویسید.


بار دیگر خاطرنشان می‌کنم که ارتباطات درست و موثر عامل بسیار خوبی برای ارتقاء کیفیت زندگی انسان‌ها و رسیدن به مدارج عالی موفقیت در کسب ثروت، معنویت، علم و سایر دستاوردهای یک زندگی خوب می‌باشد.
ارتباط برقرار کنید، دل‌ها را بدست آورید و کیفیت زندگی خود را عالی کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا