دکتر نادر کریمیان سردشتیکتاب و ادبیات

زنان محبوب از دیدگاه فردوسی

نویسنده: دکتر نادر کریمیان سردشتی

حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی از ارکان ادبیات پارسی و از مشهورترین شاعران پارسی‌گوی در شاهکار ادبی خویش: شاهنامه، اهتمام ویژه‌ای به مقام و نقش زن در حوادث و وقایع زندگی داشته و پیوسته مقامی شامخ و ارجمند برای زن قائل است و با این شیوه می‌خواهد جایگاه زنان را در برابر مردان بر اساس میراث کهن ایرانیان گزارش نماید. فردوسی درباره زن و شناساندن زن مطالبی آموزنده و در خور و شایسته دارد و در اثر سترگ خود شاهنامه در طی گزارش داستان‌های اساطیری و پهلوانی و تاریخی ویژگی‌های زن را تبیین ساخته و جایگاه آنان را در آفرینش حوادث و تربیت قهرمانان ستوده است. از سوی دیگر، در شاهنامه از زنان متعددی یاد شده که در اساطیر و تاریخ ایران نقش‌آفرینی نموده‌اند، از جمله می‌توان از: شهرناز و ارنواز (خواهران جمشید)؛ آرزو (همسر سلم)، ماه‌آزادخوی (زن تور) و ماه‌آفرید (زوجه ایرج)، رودابه (دختر مهراب)، سیندخت (جفت زال و مادر رستم)، سودابه (دختر شاه هاماوران و زن کیکاووس)؛ تهمینه (دختر پادشاه سمنگان، همسر رستم و مادر سهراب)، فرنگیس (دختر افراسیاب، زن سیاوش و مادر کیخسرو)، جریره (دختر گلشهر)، فرانک، شیرین (معشوقه خسرو پرویز)، منیژه (معشوقه و همسر بیژن) آذرمیدخت (شاه ساسانی) یاد کرد که داستان و صفات خصال آن‌ها جستارهای ویژه‌ای را می‌طلبد. اینک به صفات و خصالی که حکیم فردوسی از برای زنان محبوب و ستودنی یادکرده می‌پردازیم و نمونه‌هایی از آرا و اندیشه‌های وی را در این باب که مفید فایده خوانندگان است گزارش می‌نماییم. این صفات و خصال را می‌توان به چند دسته به شرح ذیل با ذکر نمونه‌هایی از ابیات طبقه‌بندی کرد:

1- پاکی و پارسایی و مشاوره زنان از نگاه فردوسی:

فردوسی زنان را بخش عمده جامعه تلقی کرده و لذا آنان را همپای مردان در رسیدگی به امور اجتماعی، تربیتی، آموزشی، سیاسی و اخلاقی منزلت می‌بخشد. وی زن را چنین توصیف می‌کند:

ز پاکی واز پارسایی زن
که هم غمگسار است و هم رایزن
(شاهنامه چاپ مسکو، ج7: 121)

این نشان‌دهنده بزرگی و عظمتی است که فردوسی برای زنان قائل است، همان زنی که چون پاک و پارسا بود، و دارای عفت و عصمت، از مردان تکاور و رهبران هوشمند و مردان خردمند برتر و بالاتر جلوه می‌کند، پس پاکی و پارسایی و رایزن بودن زن و غمگساری از ویژگی‌های برجسته زن محبوب فردوسی است و در جای دیگر می‌گوید:

نوشته های مشابه

اگر پارسا باشد و رایزن
یکی گنج باشد پراکنده زن
(شاهنامه چاپ مسکو، ج 6: 112)

پس پارسایی و رایزنی زن از اهم صفات زن به شمار می‌آید.

2- حیا و شرم و آواز نرم (ادب و نزاکت) زنان از نگاه فردوسی:

از ویژگی‌های زنان محبوب و پسندیده فردوسی در شاهنامه «زنان باحیاء و شرم و زنان مؤدب» می‌باشند، همان ویژگی که در ادیان و از جمله دین مبین اسلام بدان توجه بسیار شده و روی آن تأکید اکید گشته است و زینت زنان را «حیاء» قلمداد نموده است. زیرا اگر زنی با حیا و شرم نباشد، و حدود و ثغور خود را نشناسد، از مرز اصلی خود تجاوزکند و پا به عرصه دنیای دیگران گذارد فردوسی چنین زنانی را با ننگ و قابلِ سرزنش معرفی می‌کند:

کدام است با ننگ و با سرزنشکه باشد ورا هرکسی بدکنش
زنـانی که ایشان ندارند شـرمبه گفـتن ندارنـد آواز نــرم
(شاهنامه، چاپ مسکو، ج8: 287)

باز دو صفت شرم و آواز نرم را فردوسی یادآور می‌شود. آواز نرم نشانه ادب و نزاکت است که در فرهنگ عامیانه نیز معمولاً زنانی مورد پسند هستند که با ادب و با نزاکت باشند و از زنان بد زبان و بی‌نزاکت معمولاً مردان و زنان گریزانند و فردوسی آن دسته از زنان را مورد سرزنش قرار داده و بدکنش و بدکردار خوانده که اثری از شرم و آزرم در وجودشان نیست، اما برعکس زنان با حیاء و با ادب محبوب و مورد احترام وی هستند و به همین دلیل در شناساندن زنان برجسته از این صفات ویژه حیاء و ادب یاد می‌کند.

3- زنان خردمند و هوشیارو فداکار زنان از نگاه فردوسی:

خرد و هوش و فداکاری و رأی و اندیشه زنان از دیدگاه فردوسی از ویژگی‌هایی است که زن را متمایز می‌کند بنابراین حرمت و ارج زن به این ویژگی‌هاست لذا در جایی فردوسی می‌گوید:

بـدو گفت رای تـو ای شـیرزندُرفشــان کند دوده و انجـمن
(شاهنامه فردوسی چاپ مسکو، ج4: ص 40)

بی‌گمان زنان دانا و هوشیار، مایه فخر و مباهات خاندان و دودمان و جامعه خود می‌باشد و بلکه گاهی مایه افتخار کشور و جهان است، همچنانکه در فرازی دیگر راجع به توصیف بانویی خردمند و جنگاور می‌گوید:

بدو گفت هر کس که «بانو» توییبه ایران و چین، پشت و بازو تویی
نجنباندت کــوهِ آهـن ز جــاییلان را به مـردی تـویی رهنمای
ز مــرد خــردمند، بیــدارتــرز دســتور داننده، هــوشــیارتر
همه کهترانیم و فرمان تو راستبدین آرزو، رای و پیمان تو راست
(شاهنامه چاپ مسکو، ج7: 123)

در این ابیات حکیم فردوسی چندین صفت را برای یک بانو بازگو می‌کند:
1) پشتیبانی و قدرت زن در سراسر سرزمین ایران و چین.
2) قدرت جنگاوری و مقاومت زن.
3) راهنمای مردان جنگاور و قهرمانان.
4) از مردان خردمند، خردمندتر.
5) از وزیران کاردان، هوشیارتر.
6) صائب بودن رأی و پیمان زن و پیروی از آن.
از صفات و خصال زن همین بس که در فرهنگ و تمدن این سرزمین اینگونه زنان توصیف شده‌اند و اگر چنین زنانی نبودند پس توصیف کردن آنان نیز بدین صفات بی‌مورد خواهد بود، همچنانکه همیشه در دوران‌های تاریخی چنین شیرزنانی بوده‌اند و خواهند بود. البته بازگویی از ویژگی‌ها را نتوان غلو و مبالغه دانست زیرا ظهور زنانی در دوره‌های تاریخی و معاصر، صدق گفتار فردوسی را ثابت می‌کند. پس زنان می‌توانند خردمندتر از مردان، هوشیارتر از حاکمان و وزیران و قوی‌تر از قهرمانان و رای و نظرشان، صائب‌تر از مردان باشد و تاریخ گواه این نشانی‌هاست و نیاز به ذکر نمونه‌های تاریخی نیست.

4- زنان پوشیده‌روی، متین و باوقار زنان از نگاه فردوسی:

از ویژگی‌های زنان در نگاه فردوسی که آن را مایه افتخار و سربلندی و عزّت زنان می‌داند وقار و پوشیده‌رویی است. فردوسی بارها در شاهنامه از زنان پوشیده‌روی باوقار سخن به میان آورده و آن را برجسته می‌نماید و البته نشان می‌دهد که ایرانیان به این خصال از کهن‌ترین روزگاران پایبند بوده‌‌اند. فردوسی می‌گوید:

هم‌آواز «پوشـیده‌رویان» اوینخواهم که آید ز ایـــوان به کوی
(شاهنامه فردوسی، چاپ مسکو، ج 5: 317)

و همچنین در جای دیگر اشارت می‌کند:
همه روی‌پوشیدگان را ز مهـرپر از خونِ دل است و پر از آب چهر
(شاهنامه فردوسی چاپ مسکو، ج 3: 14)

و باز می‌گوید:
همان پاک پوشــیده‌رویان توکه بـودند لــرزنده برجــــان تـو
(شاهنامه، چاپ مسکو، ج6: 395)

فرهنگ «پوشیده‌رویی» در آداب و سنن ایرانی معادل متانت و وقار و حیاء و شرم بوده است و چیزی نبوده که پس از ظهور و تثبیت فرهنگ اسلامی رایج شده باشد بل از گذشته دور در میان اقوام و ملل ایرانی پوشیدگی رعایت می‌شده و حتی در نقوش تاریخی نیز زن عریان بدون حجاب ظاهری دیده نشده است و بر خلاف فرهنگ رومی، یونانی که غالباً مجسمه‌ها و نقاشی‌های عریان برجای مانده فراوان دارند؛ در تمدن‌های مشرق زمین (به ویژه ایران) زنان بدون پوشش مشاهده نشده‌اند و هنوز فرهنگ پوشش کامل در میان زنان کُردستان با کلاه‌های محلی و لباس‌های رنگارنگ و فاخر که در نقوش و مجسمه‌ها و نقش برجسته‌های هترا شهر خورشید (مجموعه تاریخی و معماری در 110 کیلومتری جنوب شهر موصل عراق) نیز نمونه‌های آن برجای مانده، مرسوم و رایج است. پس فردوسی که با این واژگان پارسی زیبا زنان را. «پاک پوشیده‌رویان» وصف می‌کند دلالت بر این دارد که حیاء و شرم زن ایرانی با پوشش زیبایی وی قرین بوده است. بیان این چند ویژگی از شاهنامه فردوسی در وصف زنان، نشان می‌دهد که حکیم فردوسی به تبیین خصال بسیار دقیق و روانی و جسمانی زنان محبوب فرهنگ ایرانیو مشرق زمین اهتمام داشته است که در شماره‌های بعدی «پیوندتان مبارک» بدان پرداخته خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا